اداره روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
آخرين وضعيت 31 طرح فناورانه جهاددانشگاهي
 
رئيس جهاددانشگاهي آخرين وضعيت 31 طرح فناورانه در دست اين نهاد را تشريح كرد.
آخرين وضعيت 31 طرح فناورانه جهاددانشگاهي
رئيس جهاددانشگاهي آخرين وضعيت 31 طرح فناورانه در دست اين نهاد را تشريح كرد. - اخبار سياسي -
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري تسنيم، همزمان با ايام چهلمين سالگرد تاسيس جهاددانشگاهي به دستور امام (ره) در مردادماه سال 59 در گفت وگويي با رئيس اين نهاد به بررسي آخرين اقدامات اين نهاد پرداختيم.

حميدرضا طيبي، كه از سال 92 مسئوليت جهاددانشگاهي را برعهده داشته، داراي مدرك دكتري برق از دانشگاه برادفورد انگلستان است.

وي كه از بدو تاسيس جهاددانشگاهي (سال1359) در اين نهاد مشغول به فعاليت بوده، سابقه رياست جهاددانشگاهي واحد علم و صنعت را كه يكي از واحدهاي فني و توليدي اين نهاد محسوب مي شود، در كارنامه ي كاري خود دارد.

به گفته طيبي جهاددانشگاهي به عنوان يكي از نهادهاي مولود انقلاب اسلامي است كه در حوزه هاي فرهنگ، پژوهش، آموزش، تجاري سازي فناوري و اشتغال فارغ التحصيلان تاكنون به ارايه خدمات و محصولات پرداخته و در حال حاضر علاوه بر دفتر مركزي با 34 واحد جهاددانشگاهي در سراسر كشور، 9 سازمان استاني، 3 پژوهشگاه، 29 پژوهشكده، 2 دانشگاه، 7 مركز، 3 خبرگزاري، 1 مجتمع تحقيقاتي، 7 موسسه ي آموزش عالي، 1 موسسه ي قرض الحسنه، 3 سازمان فرهنگي، 1 سازمان تجاري سازي، 3 پارك علم و فناوري و 40 مركز آموزش علمي كاربردي در كشور فعاليت مي كند.

مشروح اين گفت وگو را در ادامه مي خوانيد:

تسنيم: هدف اصلي از تاسيس جهاددانشگاهي چه بود؟

طيبي: دانشجويان قبل از انقلاب و كساني كه درگيري هاي ذهني مثل ما داشتند، مسائلي را از دوران قبل از انقلاب به خاطر دارند. اينكه، حكومت ما استقلال سياسي نداشت، قوانين اسلام بر كشور حاكم نبود و غرب به دنبال تسلط فرهنگ خود بود. اقتصاد ما اقتصاد تك محصولي بود و صنعت ما بيشتر از اينكه متكي بر توان داخل باشد،مونتاز بود. دانشگاههاي ما بيشتر به دنبال تربيت كارشناس براي اپراتوري صنعت وابسته مان بودند تا اينكه بخواهند طراح صنعتي تربيت كنند. در زمينه هاي مختلف كشور نيز اين دست مسائل وجود داشت.

طبيعي بود بعد از پيروزي انقلاب به دنبال رفع اين مشكلات باشيم. با تشكيل جهادسازندگي، تاسيس نهادي مشابه آن در حوزه فعاليت هاي علمي، دانشگاهي و پژوهشي به يكي از دغدغه هاي اصلي اساتيد و جوانان علاقه مند به انقلاب تبديل شد.

نارضايتي امام(ره) از وضعيت دانشگاهها و حضور گروههاي سياسي كه دانشگاهها را به دفاتر خود تبديل كرده و با بحث هاي بي حاصل مرتب سطح دانشگاهها و جامعه را متنشنج مي كردند منجر به تعطيلي دانشگاه و انقلاب فرهنگي شد. اين دوران باعث شد فرصتي براي اجرايي سازي ايده تشكيل نهاد علمي - فرهنگي كه به نوعي ساختار پيشرفت كشور را دنبال كند، فراهم شود. چون ايده، ايده خوبي بود طرح تشكيل جهاددانشگاهي توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 59 پذيرفته شد.

آغاز دفاع دانش بنيان و اقدامات فناورانه جهاددانشگاهي از جنگ شروع شد

تسنيم: وظيفه و ماموريت جهاددانشگاهي در ابتداي امر چه بود و آيا با گذشت چهل سال از تشكيل آن اين اهداف محقق شده است؟

طيبي: جهاددانشگاهي در ابتدا چون بازوي شورايعالي انقلاب فرهنگي با اهدافي مانند كمك به اسلامي شدن دانشگاه از جنبه توسعه علمي، فناورانه و نوآوري، اعزاز روحيه همدلي و انجام فعاليت فرهنگي براي نسل جوان و ساير اهدافي كه مورد نياز انقلاب بود، تشكيل شد. چون اين اهداف مورد علاقه جوانان و دانشجويان بود جهاددانشگاهي به سرعت در سطح دانشگاهها پا گرفت. مديريت دانشگاهها، استفاده از امكانات علمي و بحث هايي لجستيكي جنگ و مباحث فناورانه به جهاد دانشگاهي سپرده شد و از همان ابتدا تلاش كرد با ظرفيت خود به دنبال پيگيري خدمات لجستيكي جنگ باشد و كارهاي خوبي هم انجام شد. به عبارتي شروع دفاع دانش بنيان را از جنگ و انجام اقدامات فناورانه را از آن زمان مي دانيم. در همان دوران هم بحث جدي ما اين بود كه بايد در حوزه هاي علمي و به ويژه فناورانه فعاليتهاي خود را شروع كنيم.

جهاد دانشگاهي , حميدرضا طيبي , شوراي عالي انقلاب فرهنگي , دانشگاه هاي جمهوري اسلامي ايران ,

تسنيم: جهاددانشگاهي طي سالهاي اخير در كدام بخش ها و محورها بيشتر فعاليت داشته است؟

طيبي: در صنايع مختلف، در حوزه پژوهش، فناوري و پزشكي كارهايي را شروع كرديم. در حوزه پزشكي كار را با درمان نازايي شروع كرديم چون فكر مي كرديم براي كشور اين مسئله ضروري است و كار علمي، باليني و درماني خوبي در اين حوزه آغاز و باعث توسعه اين موضوع در كشور شد. در ابتداي انقلاب اغلب براي درمان اين بيماري به خارج از كشور مي رفتند و كساني هم كه استطاعت مالي نداشتند آن را دنبال نمي كردند. در حال حاضر نه تنها نياز به سفر به خارج از كشور براي معالجه اين بيماري نيست، بلكه مردم از اقشار مختلف با درآمدهاي متفاوت براي حل مشكل خود به مراكز جهاد مراجعه مي كنند و به دنبال درمان هستند. به دليل اهميت نقش محوري زن در خانواده و اجتماع كار علمي خوبي براي شناسايي، پيشگيري و درمان سرطان هاي مخصوص بانوان صورت گرفت و كارهاي فناورانه و علمي خوبي در اين حوزه انجام شد و توسعه يافت.

با توجه به اينكه حوزه پزشكي از حوزه هاي علمي و تكنيكي ما جلوتر بود، تلاش كرديم در اين حوزه در مرز علم حركت كنيم. در بحث سلول درماني و دارو درماني نيز اقدامات زيادي صورت گرفت. كارمان نيز متعلق به خودمان است. در زمينه زخم هاي بدخيم و حاصل از ديابت كارهاي خوبي شد.

در حوزه توليد گياهان دارويي، اولين پژوهشكده گياهان دارويي را ايجاد كرديم. زيرا كشور ما از نظر طب سنتي غني بود و دنيا هم به گياهان دارويي و داروهاي گياهي رغبت نشان داده است. روي تكثير گياه و توليد عصاره گياه به صورت علمي كار كرديم. و چندين داروي گياهي را رونمايي كرديم و يك داروي گياهي ديگر را هفته آينده رونمايي مي كنيم.

نوآوري هاي متعددي در صنعت نفت در دست توليد داريم

در حوزه فني مهندسي خيلي موفق بوديم. ناچار بوديم ابتدا در سطح فناوري كشور حركت كنيم نه اينكه دنبال آخرين دستاوردهاي فناوري باشيم. لذا كارمان را با صنعت نفت به عنوان يك صنعت پايه در كشور آغاز كرديم. معتقد بوديم نفت مان را بايد با دانش و صنعت خودمان استخراج كنيم و آن را تبديل به فراورده كنيم و با ارزش بالاتر بفروشيم.

در حوزههاي مختلف صنعت نفت؛ نفت،گاز، پتروشيمي، پالايش و پخش، دستاوردها و فناوري هاي مختلفي را به دست آورديم. دكل هاي حفاري نفت، تجهيزات مختلف نفت و مته هاي حفاري و مواد شيميايي پر مصرف، سيستمهاي برقي و كنترلي، فناوري هايي بودند كه روي آنها كار كرديم و ورودشان را به صنعت نفت ايران تجاري سازي كرديم. اگر چه ورود به صنعت نفت ايران به علت اينكه تكنولوژِي هاي فردي و دستورالعمل هاي غربي به شدت بر آن حاكم بود و سخت مي پذيرفت تا فناوري هاي داخلي مورد استفاده قرار گيرند اما با تلاش اين كار انجام شد. در حال حاضر نوآوري هاي متعددي را در اين صنعت در دست توليد داريم.

در حوزه هاي مختلف مانند مخابرات نيز دستاوردهايي داشتيم. اولين بار فرستنده هاي راديويي در فركانس هاي موج متوسط و اف. ام كه نزديك به علم روز دنيا بود را ساختيم. يكي از اهدافي را هم كه دنبال مي كرديم ،همين خط شكني بود. وقتي كاري توسط افرادي در داخل انجام شود، ديگران هم اين جسارت را پيدا مي كردند كه وارد ميدان شوند. بحث خودباوري را دنبال مي كرديم و به تدريج حاصل شد.

به دنبال خط شكني و خودباوري در توليد فناوري در كشور هستيم

در حوزه هاي ديگر مانند سيستم هاي كنترل و امنيت؛گيت هاي كنترل براي دسترسي به مراكز امنيت و ايستگاههاي مترو را ساختيم كه كل كار نرم افزاري و سخت افزاري آن متعلق به خودمان است و به همين دليل از ضريب امنيتي بالايي برخوردار است.

در كاني هاي فلزي و غير فلزي نيز فعاليت هايي صورت گرفت. يكي از زمينه هاي فعاليت در اين بخش كنترل آلاينده ها و آلاينده هاي صنعتي و ... است كه دانش بومي آن را به دست آورديم و نه تنها كل كارخانه هاي ايران را در اين زمينه پشتيباني كرديم، بلكه صادرات نيز به خارج از كشور داريم.

در حوزه كشاورزي،كارمان را با كشت بافت شروع كرديم. به دنبال و تكثير درختان مثمر ثمر و گياهان در حال انقراض، هستيم. اصلاح نژاد دامهاي سبك و سنگين براي قطع وابستگي به گوشت و كره وارداتي را نيز دنبال كرديم. دانش تكثير نژادهاي مرغوب چه نژادهاي ايراني و چه نژادهاي مرغوب خارجي را بومي كرديم.

جهاد دانشگاهي , حميدرضا طيبي , شوراي عالي انقلاب فرهنگي , دانشگاه هاي جمهوري اسلامي ايران ,

در حوزه فرهنگي كار خود را با انجام كارهاي فرهنگي در دانشگاهها شروع كرديم. به مسئله قرآن و تفسير آن پرداختيم و تنها خبرگزاري رسمي قرآني كشور را با 19 زبان دنيا تاسيس كرديم. مستند سازي اطلاعات علمي دانشمندان در قالب كتاب و مجله را اجرا كرديم تا به انتشار علم كمك كنيم.

تاسيس خبرگزاري دانشجويان ايران اقدام نو و جسورانه اي از سوي جمعي از دانشجويان بود. مركز افكار سنجي دانشجويان ايسپا نيز از ديگر اقدامات صورت گرفته است. ضروري است برنامه سازان و تصميم گيران نگاه و نياز مردم را بدانند و نياز سنجي داشته باشيم.

در حوزه آموزش، آموزش هاي كوتاه و بلندمدت را دنبال مي كنيم. در زمينه آموزش عالي مركز علمي كاربردي علم و فرهنگ در تهران و علم و هنر در يزد در قالب هاي مختلف كارشناسي ارشد و دكتري دانشجو جذب مي كند. بنا است اين دانشگاهها را به نسل سوم ارتقا دهيم تا فارغ التحصيلان به مسائل حوزه صنعت، علم و فناوري ورود كنند و در پژوهشگاهها آزمايشگاههاي مختلف كار حرفه اي و پژوهشي را دنبال كنند و حتي برخي در مراكز خودمان جذب شوند.

همكاري با وزارت تعاون براي مهارت آموزي حدود 70 هزار نفر براي ايجاد شغل

بحث ديگر همياري اشتغال فارغ التحصيلان است كه سعي مي كنيم از طريق آموزش و مهارت آموزي مسير ايجاد شغل را براي اين افراد هموار كنيم. تربيت مربيان اشتغال يا بحث هايي مانند اشتغال خانگي كه در سالهاي اخير ورود موفقي به آن داشتيم را دنبال كرديم. با همكاري وزارت تعاون و رفاه حدود 70 هزار نفر را براي ايجاد شغل مورد هدف قرار داديم. مهارت آموزي به زنان سرپرست خانوار يا مهارت به سربازان در طي دوران خدمت از اين دست اقدامات بود. از منظر خودمان جهاددانشگاهي را در الگو سازي در حوزه پژوهش و فناوري نهاد موفقي مي دانيم.

تسنيم: با توجه به شرايط كشور در زمينه مقابله با بيماري كرونا چه اقداماتي را انجام داديد و چه طرح هايي را دنبال مي كنيد؟

طيبي: در زمينه كرونا و توليد كيت تشخيص، بلافاصله با شروع كرونا كار خود را شروع كرديم.كيت خوبي را طراحي كرديم كه مراحل تست آن طي شد. با ستاد اجراي فرمان امام(ره) شركت دانش بنياني تاسيس شد و براي آزمايشگاههاي وزارت بهداشت و خود جهاد از انها استفاده مي كردند. هفته گذشته قرارداد خوبي با وزارت بهداشت در اين زمينه منعقد شد.

انعقاد قرارداد با وزارت بهداشت براي تولي كيت تشخيص كرونا

رويان روي بافت هاي آسيب ديده ريه پروژه اي را با مسيح دانشوري و بيمارستان شريعتي شروع كرده است. در زمينه توليد مواد شيميايي كار را زود شروع كرديم و بيشتر براي مصارف داخلي و همسايگان است. دوستان جهاد دانشگاه امير كبير با توجه به تمركزشان در نساجي مدت زيادي توان خود را به توليد "گان" اختصاص داد با توجه به ورود موسسات مختلف در اين زمينه دوباره به فعاليت هاي قبلي خود ادامه داد.

تسنيم: نحوه همكاري و معرفي شما به بخش هاي مختلف براي همكاري چگونه است؟

طيبي: در تمام اين حوزه ها هميشه خودمان بوديم كه براساس نيازهاي جامعه موضوعات را دنبال و شناسايي ميكرديم. در حوزه پژوهش يا فناوري تلاش ميكرديم حداقل فاز صفر فناوري هاي مختلف و يا يك فناوري را كه به هزينه هاي كمتري نياز داشت را انجام دهيم، بعد به كارفرمايان مراجعه كنيم و بگوييم ما توان كارهاي بزرگ را داريم و فازهاي بعدي كه نياز به فناوري بيشتر داشت را با موفقيت ادامه دهيم. ولي در تمام اين مراحل، اثبات توانمندي ها، خيلي سخت و زمان بر بود. اينكه سه سال و يا حتي ده سال بايد به كارفرمايان ثابت مي كرديم كه ما مي توانيم اين حوزه ها را انجام دهيم و مدام در حال اثبات خود بوديم.

به دنبال اين بوديم از طريق مسئولان ارشد نظام ماموريتهايي را به عهده بگيريم. اين كار را در ديدار سال 93 با رهبر انقلاب و توصيه ايشان در زمينه پياده سازي نقش جهاددانشگاهي در نقشه جامع علمي كشور دنبال كرديم كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح و 7 ماموريت براي ما تعريف شد.

واگذاري 31 پروژه تحقيقاتي به جهاددانشگاهي پس از ديدار با رهبر انقلاب

تلاش كرديم بخشي از اين ماموريت ها را در برنامه ششم توسعه بگنجانيم كه موفق نبوديم. تا اينكه در سال 97 در ديدار با رهبر انقلاب دستاوردها را به ايشان معرفي و ارائه كرديم. حاصل اين بازديد، درخواست مذاكره با صنايع مختلف براي استفاده از دستاوردهاي فناورانه بود. ارائه يك ليست بزرگ از فناوري هايي كه توان توليد آن را داريم كه بودجه آنها از طريق صندوق توسعه ملي تامين مي شود. خوشبختانه اين پروژه ها در جهاد آغاز شد و الان به شكل مطلوبي در حال اجرا هستيم. اكثر اين طرح ها در سال 99 و 1400 به نتيجه مي رسند كه اميدواريم جهاددانشگاهي دانشگاهي نقش بسيار موثري در رفع وابستگي فناورانه ايفا كند.

تسنيم: كمي بيشتر درباره اين پروژه ها توضيح مي دهيد؟ در چه زمينه هايي هستند و چه زماني به سرانجام مي رسند؟

طيبي: اين پروژه ها، طرحهايي است كه ما به عنوان توانايي خودمان تعريف كرديم و ليست آن را ارائه داديم. كماكان علاقه مند هستيم كه كار ما ماموريت محور و با مسئوليت مشخصي باشد. نه اينكه اگر اين پروژه ها تمام شد دوباره دنبال اين باشم كه به ما كار و ماموريت واگذار شود، بلكه بگويند به عنوان مثال جهاددانشگاهي مسئول توسعه انتقال صنعت ريلي است تا ما مرتب اين فناري را ارتقا دهيم در اين شرايط نه تنها نيازهاي فناورانه كشور خود را تامين كنيم بلكه با ايجاد قابليت وارد بازارهاي منطقه اي و بين المللي مي شويم و مرتب اين علم را توسعه و ارتقا دهيم. توقع است در بسياري از كارها، تقسيم كار شود و مثلا بگويند پژوهشكده رويان با استفاده از ظرفيت هاي كشور درفلان حوزه فعاليت كند و به دنبال حل مشكلات باشيم.

جهاددانشگاهي بايد ماموريت محور و با مسئوليت مشخص باشد

با اين 31 پروژه فناورانه كه به جهاددانشگاهي سپرده شده است، تقريبا بخش هاي اصلي جهاد كاملا درگير كار علمي و فناورانه است. با صنايع بزرگ در حال رايزني و صحبت هستيم تا به آنها اطمينان دهيم كه مي توانيم مهمترين فناوري هاي مورد نيازشان را تامين كنيم. نياز به اين نيست كه پول دهند بلكه به تضمين بازار از طرف آنها را نياز داريم. از اين بابت وضعيت مناسبي داريم و با صنايع و سازمان هاي مختلف در حال مذاكره و انعقاد قرارداد هسيتم.

تسنيم: آثار و نتيجه اين قراردادها چه زماني در زندگي مردم ملموس مي شود؟

طيبي: ما فكر مي كنيم وضعيت تعدادي از اين طرحها تا پايان سال مشخص شود. مثلا در زمينه صنعت ريلي با حمايت معاونت علمي و فناروي و شركت مترو تهران كه بخشي از حمايت هاي مالي طرح را معاونت علمي و فناوري و بخشي هم مترو به صورت استقراض از سيستم بانكي كشور تامين مي كند در حال طراحي و ساخت يك رام قطار 7 واگن ملي مترو هستيم. البته مجري پروژه مترو است. پروژه شامل چند بخش طراحي بدنه و سيستم رانش و ... است كه همه بخش ها به نوعي فناوري هايتك است. ما در اين پروژه، متولي سيستم رانش هستيم كه اميدواريم اين قطار در22 بهمن امسال وارد سير و مورد آزمايش قرار گيرد.

جهاد دانشگاهي , حميدرضا طيبي , شوراي عالي انقلاب فرهنگي , دانشگاه هاي جمهوري اسلامي ايران ,

آخرين وضعيت 31 پروژه و فناوري در حال اقدام جهاددانشگاهي

حاصل آن اين است كه مي تواند وابستگي ما را در زمينه طراحي واگن هاي مترو و طراحي ساخت و تجهيزات واگن هاي مترو كم كند. از نظر اقتصادي هم كار ارزشمندي است و باعث اشتغال و جلوگيري از خروج ارز از كشور مي شود.

محصول پروژه ها به تدريج نشان داده مي شوند. در زمينه اصلاح نژاد دام، كار خود را شروع كرديم و در حال توسعه اين فضا هستيم تا كار را با قدرت بيشتري انجام دهيم.

در چند حوزه كه براي صنعت نفت كارمي كنيم، تا پايان سال، چند فناوري رونمايي مي شوند. محصول ساير پروژه ها را نيز اميداريم تا پايان سال آينده با كيفيت بالايي وارد بازار كنيم.

نگراني ما بيشتر اين است كه اين فناوري ها در سطح وسيع مورد توجه و بهره قرار گيرند. وظيفه ما كسب فناوري حالا چه از طريق تاسيس شركت هاي دانش بنيان كه ايجاد مي شوند يا به شكل ديگر است اما اگر نتوانند محصولات خود را بفروشند و مورد استفاده قرار نگيرد يا كما كان برخي محصولات به صورت قاچاق وارد كشور شود و امثال اينها كار ما ناقص مي ماند. توليد فناوري بر عهده ماست و ايجاد تقاضا و تعيين سياستها براي اين مسئله به مسئولان كشور بستگي دارد.

اكثر طرح هاي جهاد در سال 99 و 1400 به نتيجه مي رسند

اينكه سازمانها و دستگاهها موظف به تامين نيازها از داخل باشند. مراقبت از سيستم هاي گمرگي و تعرفه ها به گونه اي باشد كه نهادها و سازمان هاي مختلف موظف به استفاده از توليد داخل باشند. البته ما هم حتما بايد در فناوري كه توليد مي كنيم با محصولات خارجي رقابت كنيم و كيفيت كار خود را بالا ببريم.

تسنيم: به نظر شما چرا در اين سالها عليرغم داشتن ظرفيت هاي فراوان نتوانسته ايم در بخش هاي اقتصادي موفق شويم؟

طيبي: نخوانستيم قوي شويم. دنبال حل دلايل نخواستن نيز نرفتيم. پيشرفت نياز به برنامه دراز مدت دارد، برنامه اي كه در گردش دولت، مجلس و مديران تغيير نكنند. متاسفانه در كشور ما اختلافات سياسي به گونه اي است كه هيچ وقت فرصت اينكه سياسيون درباره مسائل مهم كشور به يك توافق برسند وجود نداشته است. تقريبا در زمينه اي نيست كه سياسيون با هم اختلاف نداشته باشند. به نظر من آنها بايد در مسائل ملي كشور كه توسعه اقتصاد دانش بنيان يكي از مباحث اصلي آن است به تفاهم رسند. دنيا اين راه را رفته و مسير مشخص است.

گردش ها و چرخش هاي سياسي نبايد مسير توسعه فناوري را تغيير دهد

در اين مسير اول به اراده و بعد به برنامه ريزي كه مورد توجه همه باشد، نياز داريم تا در يك بازده زماني دراز مدت به نتيجه رسيم. برنامه اي كه در گردش و چرخش دولت ها تغيير نكند.

متاسفانه در كشور ما در هر گردش سياسي مديران از صدر تا رتبه چهارم تغيير مي كند و اين روند، اتفاق ناميموني است. بايد تعريف كنيم كه پست سياسي شامل چه كساني مي شود. در يك وزارت خانه نبايد بيشتر از وزير و يك معاون افراد ديگري شامل پست سياسي شوند، ساير بخش ها پست هاي اجرايي هستند كه وظيفه آنها بايد اجراي برنامه هاي توسعه كشور باشد. در زمينه پيشرفت اقتصاد دانش بنيان بايد برنامه دراز مدت داشته باشيم.

اين موضوعات بايد حل شود، مسائلي كه بيشتر متوجه سياسيون است و ظاهرا علاقه اي به حل اين موضوع ندارند. اين مسائل تاثير جدي بر برنامه ريزي ها دارد. استراتژي ما در قبال ارتباط با دنيا بايد تعريف شود؛ اينكه مي خواهيم چه سناريويي داشته باشيم. با تاكيدي كه رهبر انقلاب دارند هم بايد پيشرفت كنيم، هم انقلابي بمانيم بايد رابطه اين دو را مشخص كينم. هر كدام الزامات خود را دارند و اين الزامات هم بايد مورد توافق سياسيون ما باشد و به آنها وفادار بمانند تا بشود برنامه ريزي كرد.

مشكلات ما بيشتر داخلي است و به مناقشات داخلي ما بر مي گردد كه ظاهرا عده اي علاقه ندارند اين مناقشات تمام شود. كارهاي بزرگي كه شده حاكي از اين است كشور پتاسنيل كارهاي بزرگ علمي و تامين نياز فناورانه خود را دارد ولي بايد برنامه ريزي شود و از اين زمينه استفاده كنند.

تسنيم: راهكار شما براي حركت رو به جلوي كشور در شرايط فعلي چيست؟

طيبي: معتقدم با دو برنامه 5 ساله و ظرف مدت 10 سال مي توانيم به بيشتر اهداف چشم انداز خود برسيم. منطقي است كه ما مدام يك افق چشم انداز براي خود تعريف كنيم و در اين افق هم همه سياسيون ما به تعامل برسند و از آن حمايت كنند. حتي اگر مي خواهيم، مي توانيم درهمين شرايط تحريمي كار را جلو ببريم اما بايد كار را به كاردان سپرد و برخي از تبعات تحريم و هزينه هاي آن را پرداخت.

در شرايط تحريم هم با دو برنامه 5 ساله مي توانيم به اهداف تعيين شده برسيم

بحث ما توليد فناوري پيشرفته نيست بحث ما اين است كه بخواهيم و مديريت كنيم اين اتفاق بيفتد و پيامدهاي آن را هم تحمل كنيم. اگر چه معتقديم بايد شرايطي را ايجاد كنيم كه تحريم رفع شود. به جز دو دولت خاص و مستكبر با بقيه دنيا ارتباط داشته باشيم كه بتوانيم نيازهايي كه به صرفه نيست از نظر اقتصادي خودمان روي آنها كار كنيم را از طريق ساير كشورها تامين كنيم. اين طور هم نباشد در اثر همان تغييرات سياسي اگر دولتي مي خواهد اختلافات خود را با دنيا حل كند و در كشور را به روي خارجي ها باز گذارد، دانش بومي و توان بومي كشور ناديده گرفته شود.

اين همان سياست گذاري است كه بايد ايجاد شود. چين، كره و ژاپن خواستند و توانستند ما هم چون مسلمان هستيم و اعتقادات خود را داريم بايد بهتر بتوانيم، اين حركت جمعي را انجام دهيم.
منبع خبر:
تسنیم
 
تاریخ: ۱۲/۰۵/۱۳۹۹