اداره روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
تسريع در تحقق كسب وكارهاي نوين با شيوع كرونا/ اپليكيشني كه خريدها را آسان كرد و حمايت نشد
 
كم آبي بدن و بي تعادلي الكتروليتي مي تواند موجب گرفتگي هاي عضلاني، به ويژه بين ورزشكاران شود.
تسريع در تحقق كسب وكارهاي نوين با شيوع كرونا/ اپليكيشني كه خريدها را آسان كرد و حمايت نشد
تابناك/عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي و صاحب ايده و محصول اپليكيشن «از ما بخر» با بيان اينكه شيوع كرونا باعث تسريع در تحقق كسب و كارهاي نوين شد، گفت: خانواده هايي كه در خانه مانده و «از ما بخر» خريد مي كنند، ربع تا نيم ساعت بعد خريدشان را تحويل مي گيرند.

گروه استان هاي خبرگزاري آنا، ورود ابزار هاي ديجيتالي يا همان اپليكيشن ها به عرصه زندگي بشر انقلاب چهارم صنعتي را رقم زد. چند سالي است كه در كشورهاي توسعه يافته اين تحول با سرعتي شگفت انگيز در حال حركت است و در ايران نيز شاهد نقش آفريني اين ابزارهاي ديجيتالي در كسب و كارهاي نوين هستيم.

فرهاد عابديني، عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودسر و استان گيلان با ساخت و رونمايي از اپليكيشن «از ما بخر» (كه به عنوان هسته فناور در مركز رشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد رشت مستقر است) در دوران مبارزه با كرونا حداقل در شهر رودسر توانسته فضاي كسب و كار را در اين شهر دگرگون كند و با شيوع ويروس كرونا اين فعاليت سرعت گرفت.

خبرنگار آنا به همين مناسبت با عابديني به عنوان يك كارآفرين و كسي كه در دوران شيوع كرونا با ساخت نرم افزاري مانع از حضور فيزيكي افراد در فروشگاه ها شد، گفتگو كرده است كه در ادامه مي خوانيم.

آنا: ايده اپليكيشن «از ما بخر» چگونه شكل گرفت؟

عابديني: با بررسي و آناليزي كه انجام داديم، متوجه شديم روزانه حداقل 500 خريد اينترنتي در يك شهر كوچكي مثل رودسر انجام مي شود. از آن طرف هم بازاري ها و مغازه دارهاي رودسري از افت كسب و كار خود ناراحت بودند ولي دليلش را نمي دانستند.

تيم پژوهشي ما بررسي كرد و معلوم شد نتيجه اين افت، خريدهاي اينترنتي بوده است. در همين بررسي ها مشخص شد وقتي شهروندان رودسري از ديجي كالا خريد مي كنند، سه تا چهار روز طول مي كشد تا كالا به دست آنان برسد و در اين فرايند اصلاً نمي دانند كالا را از چه كسي خريد مي كنند.

ايده اي كه به ذهن ما رسيد، اين بود كه تمام فروشگاه هاي هر شهر را به همان سبك داخل يك اپليكيشن بياوريم و فروشنده ها محصولات خود را در اپليكيشن بگذارند و مردم هم خريد كنند و در فاصله زماني يك ربع تا نيم ساعته كالاي خود را در خانه تحويل بگيرند.

آنا: يعني در اين پروژه دانش بنيان سرعت در تحويل كالا به مردم در اولويت قرار داشت؟

عابديني: بله، الان اگر به رودسر و در اپليكيشن «از ما بخر» خريد كنيد، يك ربع تا نيم ساعت بعد محصول را در خانه تحويل مي گيريد، هر فروشگاهي كه شما در رودسر نام ببريد در اپليكيشن «از ما بخر» در حال فعاليت است، اگر محصولي هم خريديد و حتي مشكلي هم داشت، بعد مي توانيد روي آشنايي كه با آنها داريد، تلفني تماس بگيريد و آن را برگردانيد.

آنا: اين نرم افزار از چه زماني فعاليت خود را آغاز كرد؟

عابديني: در ماه رمضان امسال و در زمان شيوع كرونا فعاليت آزمايشي انجام داديم كه استقبال نسبتاً خوبي شد؛ اما بنايي در سرعت دادن به فعاليت نداشتيم و فكر مي كرديم كه اپليكيشن ديرتر آماده شود. با اين حال با شيوع كرونا در كشور براي خدمت رساني به مردم گفتيم چه فرصتي بهتر از اين كه با رونمايي از اين اپليكيشن بتوانيم خدمتي هم داشته باشيم كه به همين منظور در روزهاي كرونا اپليكيشن رونمايي شد و آغاز به كار كرد.

آنا: به عبارتي شما از روزها و تهديدهاي كرونايي فرصت ساختيد؟

عابديني: در اين روزها مردم با استفاده از اپليكيشن «از ما بخر» توانستند با ماندن در خانه خيلي راحت از هر فروشگاهي كه در رودسر فعاليت داشت، خريد كنند و محصول را در يك فاصله زماني يك ربع تا نيم ساعته در منزل شان تحويل بگيرند. در بحران كرونا حتي از سود خود گذشتيم و كمك كرديم كه مردم از خانه بيرون نيايند و خريدهاي خود را به اين شكل انجام دهند.

آنا: آماري داريد كه نشان دهد چند درصد مردم باعث شد از اين راه براي خريد كالا استفاده كنند؟

عابديني: آمار نداريم ولي شايد حدود 10 درصد باشد.

آنا: 10 درصد رقم قابل توجهي نيست؟ پس چند درصد از اين اپليكيشن استقبال كردند؟

عابديني: 10 درصد مردم يعني از هر 100 هزار نفر از مردم مي شود 10 هزار نفر كه آمار قابل توجهي است.

آنا: ايده پردازي و استفاده از اين اپليكيشن از چه زماني آغاز شد و چند ماه طول كشيد؟

عابديني: هسته فناور ما تقريباً از ارديبهشت سال 98 در مركز رشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد رشت آغاز به كار كرد و فروردين 99 اپليكيشن رونمايي شد.

آنا: تيم شما چند نفره است؟

عابديني: متغير بوده، البته اعضاي تيم كم و زياد شدند. يعني يك سري به ما اضافه شدند و تعدادي هم كم شدند؛ ناگفته نماند كه ايده اين اپليكيشن با خود من بوده و براي اجراكردنش از برخي از دوستان كمك مي گرفتم. حالا كار تا يك جايي جلو مي رفت، يك سري هم ديگر وقت شان تمام مي شد و از كار فاصله مي گرفتند.

آنا: خدمات «از ما بخر» فقط در رودسر در دسترس است؟

عابديني: فعلاً در رودسر به صورت پايلوت انجام داديم و نتيجه هم گرفتيم. الان اين امكان وجود دارد در هر شهري كه فضا و زيرساخت لازم فراهم شود، اين كار را انجام دهيم.

آنا: برخورد مسئولان چگونه بود؟

عابديني: انتظار داشتيم مسئولان اعم از مسئولان دانشگاه يا استاني به اين نتيجه برسند كه اين اپليكيشن مي تواند كمك حال مردم باشد و براي اجرا در شهرهاي مختلف به ما كمك كنند. تصور كنيد استانداري گيلان يك سايتي طراحي كرد كه همه فروشگاه هاي آنلاين به داخل آن آمده و مردم دسترسي دارند؛ اما ما كار بهتري كرديم. ما براي همه فروشگاه ها فضاي آنلاين فراهم كرديم. يعني هر فروشگاهي كه دلش بخواهد، بدون هزينه و رايگان مي تواند بيايد در اپليكيشن «از ما بخر» و يك صفحه به نام خودش داشته باشد و محصولاتش را با گوشي عكس بگيرد، خيلي راحت و سريع در صفحه مربوطه به همراه قيمت بگذارد.

آنا: تا چه اندازه اين اپليكيشن معرفي شده است؟

عابديني: بحث من همين است. يادم است ابتداي روزهاي كرونايي مرتب از سيماي ملي آگهي حمايت از كسب و كارهاي نوين پخش مي شد. انتظار داشتيم حداقل پارك علم و فناوري، استانداري يا ... ما را معرفي كنند. چون آن قدر بودجه نداشتيم كه بتوانيم در رسانه ملي تبليغ كنيم يا معرفي شويم، به عنوان عضو هيئت علمي واحد رودسر هم هيچ حمايتي از طرف دانشگاه نشد.

آنا: منظور از حمايت چيست؟

عابديني: حتي يك اطلاع رساني كوچك در سايت يا كانال شان هم نزدند و فقط در خبرگزاري آنا توسط دانشگاه آزاد اسلامي واحد رشت خبر فعاليت ما درج شد.

آنا: براي «از ما بخر» در فضاي مجازي فعاليتي انجام داده ايد؟

عابديني: در گروه هاي اجتماعي، اينستاگرام و ... تبليغ اين اپليكيشن را كرده ايم و موفق بوديم. از آنجايي كه اهل شهر رودسر هستم و شناخت وجود داشت و به راحتي توانستم اين محصول را جا بيندازم؛ اما اگر بخواهم آن را وارد يك شهر ديگر كنيم؛ اگر دانشگاه كنارمان باشد، راحت تر مي توانيم در اين مسير گام برداريم.

آنا: خودتان به فكر ايجاد شبكه بين همكاران هم رشته اي تان نيفتاده ايد؟

عابديني: درگير اجرايي كردن اين پروژه و از بين بردن خطاهاي آن بوديم، هنوز به اين مرحله نرسيده ايم.

آنا: اگر يك همكار هم رشته اي با شما فعاليت كند، مي توانيد شبكه «از ما بخر» راه اندازي كنيد در اين مورد چه نظري داريد؟

عابديني: دقيقاً در رشت چنين كاري كرديم و راه اندازي از ما بخر را در رشت به يكي از همكاران واگذر كرديم تا بعد از رودسر وارد رشت شويم و به تدريج ساير شهرهاي استان گيلان را پوشش دهيم.

آنا: فعاليت اين اَپ چه تأثيراتي داشت؟

عابديني: شايد در حالت عادي آن قدر نمود پيدا نكند؛ اما در روزهاي كرونايي تأثيري كه از خود بر جاي گذاشت خيلي زياد بود. اگر هم بخواهد موج بعدي كرونا بيايد، مردم خيلي راحت مي توانند در خانه بنشينند و از فروشگاه هايي كه در اين اپليكيشن است و مي شناسند، خريد كنند.

آنا: چگونه فروشگاه هايي كه در اپ «از ما بخر» حضور دارند را توجيه كرده و آموزش داديد؟

عابديني: كرونا فضايي را ايجاد كرد كه خود فروشنده زنگ مي زد به ما خواهش مي كرد كه يك صفحه براي او ايجاد كنيم. ؛ البته تبليغات گسترده اي در رودسر انجام شد. ما صفحه را براي فروشنده ايجاد مي كرديم و به او يوزر و پسورد مي داديم. مي گفت محصولاتم زياد است، گفتيم اشكال ندارد، يك خروجي اكسل از برنامه فروشگاهي اش مي گرفت و به ما مي داد، ما با يك دكمه سريع كانورت مي كرديم و او فقط مي رفت عكس هاي محصولاتش را مي گذاشت. يعني كاري كه فروشنده براي يك سوپرماركت انجام داد، اين بود كه عكس تمام محصولاتش را مي گذاشت. يا مثلاً ميوه فروشي از آنجايي كه محصولاتش زياد نيست، همه اطلاعات را خودش بارگذاري مي كند، حتي نان داغ هم داشتيم و مردم نيم ساعته نان سنگك داغ در خانه تحويل مي گرفتند.

آنا: آيا فضاي كشور ما پذيراي كسب و كارهاي نوين و ديجيتال هست؟

عابديني: در كشورهاي توسعه يافته اغلب خريدها به صورت آنلاين انجام مي شود. يعني مردم وقت ندارند خريدهاي روزانه خود را انجام دهند، كشور ما يك فاصله چندساله با آنان داريم و پيش بيني اين نياز را براي چند سال آينده در شهر كوچكي مثل رودسر مي كرديم؛ بنابراين كار را آغاز كرده با اين تفاوت كه شيوع ويروس كرونا به فعاليت ما سرعت بخشيد، پيش بيني ما اين بود كه سه تا چهار سال آينده اين اتفاق بيفتد، اما كرونا اين پيش بيني را جلو انداخت و زودتر محقق كرد.
منبع خبر:
تابناک خوزستان
 
تاریخ: ۱۲/۰۵/۱۳۹۹