دریافت اطلاعات ...
 
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ردكارپت اصفهان براي كارآفرينان
 
كيوان كيان  
فن آفرينان در جشنواره شيخ بهايي افق فردا را نشان دادند

كيوان كيان



جشنواره ها برگزار مي شوند، گروه هاي مختلف مي آيند و مي روند، اما كمتر از آنچه فكرش را هم بتوان كرد حاصلي يا دستاوردي براي شهر مي ماند به جز پوسترها يا ليوان و بطري هاي يك بار مصرف كه به ماشين هاي قراضه بازيافت مي رسند، اما گاهي در اين بين استثناهايي هم پيدا مي شوند كه ظرفيت بالايي براي ماندگاري دارند، رويدادهايي كه مي توانند در زمين مناسب، بذر خود را بيفكنند تا حاصلي براي درو شدن داشته باشند، از ميان همه رويدادها، جشنواره ها و همايش هايي كه اصفهان ميزبان آنهاست، به جرئت مي توان گفت جايزه ملي شيخ بهايي و برنامه هاي جانبي آن، از معدود مواردي است كه توانسته در عمر نسبتا طولاني خود (چهاردمين دوره آن امسال برگزار شد) بيشتر از هزينه هايش، فايده داشته باشد، ترويج گفتمان كارآفريني و احصاي تفاوت هاي آن با اشتغال زايي در كنار روشن كردن ابعاد كاربوم( اكوسيستم) كارآفريني از ثمرات اين جشنواره است كه بايد به آن ظرفيت هاي ايجاد شده از طريق گروه هاي شركت كننده در مسابقه و سرمايه گذاران حاضر در رويداد را اضافه كرد، ظرفيت هايي كه مي توان با استفاده صحيح از فرصت حضور آنها، اقتصاد شهر و استان را چند گام به جلو برد يا حداقل از آنها آموخت كه طور ديگر هم مي شود.



جشنواره «ملي فن آفريني شيخ بهايي» مهم ترين رويداد كار آفريني اصفهان بود كه در سطح ملي برگزار شد و كار آفرينان و فن آفرينان را از كل كشور به اصفهان كشاند. هدف اين جشنواره ايجاد انگيزه رقابتي بين فن آفرينان و همچنين شناساندن ايده هاي آنان به سرمايه گذاران و مصرف كنندگان بود. در پايان جشنواره جوايزي به برترين ايده ها در بخش هاي شركت هاي نوپا و رشد يافته، تاثيرات اجتماعي، طراحان كسب و كار در دو سطح دانشجويي و آزاد، فرصت هاي سرمايه گذاري و فن آفريني و فناوري صنعت ساز محمود شيخ زين الدين اهدا شد. در اين بين شركت هايي بودند كه روي نياز هاي اصلي جامعه براي فن آفريني و در پي آن كار آفريني دست گذاشته بودند كه از نظر داوران جشنواره شايسته تقدير و دريافت جايزه بودند. يكي از ايده هايي كه در بخش «فرصت هاي سرمايه گذاري و فن آفريني» موفق به دريافت جايزه شد، «جذب شيرابه هاي ناشي از زباله هاي شهري و صنعتي در مراحل مختلف توليد، حمل ودفن زباله» بود كه در شهر ها كاربرد فراوان دارد. به دليل بالا بودن سطح، تنها اين ايده موفق به دريافت جايزه اين بخش از مسابقه شد. در بخش ديگري از جشنواره تحت نام «شركت هاي رشد يافته»، شركت «آروژن فارمد» توانست از جايزه نخست بهره مند شود. تمركز اين شركت بر روي ساخت دارو هاي بيوتكنولوژي به منظور بالا بردن كيفيت زندگي و سلامت بيماران داراي بيماري هاي سخت و تهديد كننده است و طرح پيشنهادي اين شركت در اين جشنواره كه موفق به دريافت جايزه نخست شد، «توليد آنتي بادي نوتركيب جهت درمان سرطان پستان» بود. يكي از بخش هاي جالب و مسابقه اي اين جشنواره ايجاد رقابت بين شركت هايي بود كه تاثيرات اجتماعي بر روي جامعه داشتند و در اين بخش دو شركت «توسعه و تدبير جوامع سلام (با سلام)» و «بهين آب زنده رود» توانستند جايزه را به خود تخصيص دهند. شركت توسعه و تدبير جوامع سلام در اين بخش با طرح «بازار آنلاين و شبكه اجتماعي باسلام» با هدف «تاثير اجتماعي بر اشتغال روستايي و مناطق محروم» و شركت بهين آب زنده رود با طرح «سامانه هاي گند زدايي پيشرفته الكتروليز و نمك طعام» با هدف «تاثير بر محيط زيست و حل مشكل آب» در اين بخش از جشنواره حاضر شدند. موضوعات مطرح شده از سوي اين دو شركت از موضوعات اساسي و بنيادين كشور ما به حساب مي آيد و گزينش اين دو طرح براي اهداي جايزه نشان از داوري دقيق ايده هاي حاضر در جشنواره دارد.



تك كارپت
در جشنواره هاي سينمايي كه هر سال در سرتاسر دنيا و همچنين در كشور ما نيز برگزار مي شود، پيش از برگزاري رويداد مورد نظر، هنرمندان و سينماگران بر روي فرش قرمز مي روند تا در ديد رسانه ها قرار بگيرند و از اين طريق همه از نظرات آنها مطلع و با محصولاتي كه از آن شخص در آن جشنواره وجود دارد آشنا مي شوند. اما اين بار فرش قرمز جشنواره ملي فن آفريني شيخ بهايي زير پاي كار آفرينان و فن آفرينان پهن شد. فرش قرمزي كه رنگ و بوي اقتصادي داشت. در اين بخش كه پيش از اختتاميه جشنواره برگزار شد، فن آفرينان و ايده پردازان بر روي فرش قرمز حاضر مي شدند تا از اين طريق در معرض ديد رسانه ها و مصرف كنندگان محصولات آنها قرار بگيرند و به اين صورت يكي از اهداف جشنواره كه شبكه سازي براي تجاري سازي ايده هاي موجود و جذب سرمايه گذار بود، ارضا مي شد.از ايده هايي كه در اين بخش شناخته شدند و در بين برگزيدگان نبودند مي توان به «توليد آب شيرين از بخارات موجود در برج هاي خنك كننده كارخانه فولاد مباركه» و «پرورش كنه براي جايگزيني سموم شيميايي در از بين بردن آفات كشاورزي» اشاره كرد. طرح اول حاصل همكاري ايده پردازان ايراني و يك شركت آلماني است كه در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان فعالند و طرح دوم حاصل كار ايده پردازان نخبگان شاهرودي است كه طرحي مناسب براي كشاورزان به حساب مي آمد.از ديگر بخش هاي جنبي اين جشنواره برگزاري نمايشگاهي از محصولات و ايده هاي جديد بود كه نتيجه ايده هاي خود را به نمايش مي گذاشتند. اين بخش ضعف هاي زيادي در خود داشت و شايد كم رونق ترين بخش جشنواره به حساب مي آمد. تنها غرفه اي كه توانسته بود توجه مخاطبان را به خود جلب كند، غرفه اي بود كه در آن تعدادي نوجوان به انجام آزمايشات فيزيكي و شيميايي مي پرداختند و در همان غرفـــه كوچـــك كار هاي جذابي انجام مي دادند.در كنار نمايشگاه و فرش فناوري، مكاني تحت نام «نشا» (نقطه شروع ارتباط) در نظر گرفته شده بود كه به واقع تصميم هوشمندانه و به جايي بوده است. وقتي فن آفرينان از روي فرش فناوري عبور مي كردند و به توضيح و ارائه طرح خود مي پرداختند، به محل نشا مي رفتند و در آنجا با سرمايه گذاران و مصرف كنندگان روبه رو مي شدند. طبق آمار دبير جشنواره، در حدود 200 ارتباط بين ايده پردازان و سرمايه گذاران در اين بخش شكل گرفته است. شايان ذكر است اين تعداد، تنها به ارتباطات تحت مديريت عوامل اجرايي جشنواره ختم مي شود، چرا كه در گوشه و كنار سالن مربوط به اين بخش تجمع هاي كوچكي شكل مي گرفت كه مربوط به صحبت هاي آغازين براي ايجاد همكاري بود و مي توان گفت اين ارتباطات به طور حتم و يقين بيش از اين تعداد است. نكته قابل توجه در اختتاميه و برگزيدگان جشنواره اين بود كه در بخش هاي مختلف جوايز در بين شركت هاي تازه تاسيس و شركت هاي رشد يافته تقسيم شد كه اين موضوع جاي بسي تامل دارد، چرا كه شركت هاي تاسيس شده سرمــــــايه گذاران خود را جذب كرده انــــــد كه توانسته اند به تاسيس و ثبت شركت بپردازند و اين جشنواره اگر بستري ايجاد مي كرد تا افرادي كه ايده دارند و نتوانسته اند سرمايه لازم را جذب كنند، بيشتر مورد توجه قرار گيرند، به نظر كار آمدتر بود. اما اگر از انصاف دور نشويم، در اين رويداد بخشي وجود داشت كه ايده پردازان به ارائه ايده خود مي پرداختند و از همه مهم تر اينكه در اين بخش جوايز نقدي تحت نام جايزه «طراحان كسب و كار» و «بهترين ارائه در بخش فرصت هاي سرمايه گذاري و فن آفريني» نيز در نظر گرفته شده بود.



url : http://www.isfahanziba.ir/node/87804
   تاریخ: ۰۹:۲۰ - ۱۳/۱۰/۱۳۹۷   بازدید: ۸۴۱